www.janbakker.reismee.nl

Lang weekend

Beste familie, vrienden,

Eid Mubarak. In het weekend van de 10e november hoop ik eventjes terug te zijn in Nederland. Zo dan weet iedereen dat nu :-).

Hier gaat alles zijn gangetje. Groeiende bezetting, we zijn al met 16 man. We slapen nog steeds in het dorp, natuurlijk in een veel groter huis dat recent werd betrokken. Naast een kok hebben we nu ook een vaste housekeeper. On site zijn we inmiddels opgestart en ik ben gedurig druk om alles in banen te leiden. Alles moet opgezet worden binnen de gloednieuwe organisatie. Veiligheid staat hoog in het vaandel, kwaliteit zeker ook en met genoegen bemerken we het groeiende respect van o.a. Saudi's voor de kwaliteit van ons werk.

Omdat alles nieuw is voor iedereen betekent dat steeds weer kijken hoe iets het beste kan verlopen en vervolgens de aanpak formaliseren. Voorzichtig beginnen met het maken van procedures. Bijvoorbeeld, hoe kom je on site, safe en zonder vertraging of een procedure voor de aanvoer van onze shopping's, die voor een steeds groter gedeelte van 500 kilometer ver komt. Het eerste wat je steeds doet is verminderen van het aantal parameters, in het geval van de shoppings, we hebben nu een vaste wekelijkse aankomst tijd, een vaste auto, een vaste chauffeur, etc...

Niet voor alles moet je zo ver rijden, doch vanwege specifieke behoeften zijn we aangewezen op een grote stad en als je daar dan toch bent kun je daar ook gewone dagelijkse behoeften inkopen. Vanzelfsprekend voor een lagere prijs. Natuurlijk kopen we lokaal nog steeds veel dingen, doch de winkeltjes zijn niet berekend op grotere afnames en heb je soms te maken met: geen brood meer of alleen nog drinkwater in flesjes van 0,33 liter. Als je dan (geschrokken) alles wat er nog in de winkel is meeneemt, is hier ook niet iedereen blij.

Groetjes uit Saudi Arabia.

Piet van Leenen

Hallo Jan, elk nadeel heeft z'n voordeel en zo pionieren geeft ook z'n voldoening, denk ik zo maar. En ontdekkingsreizen geeft ontberingen (en dat kan echt vervelend zijn, zeker ook voor het thuisfront, weet ik uit eigen ervaring), maar het zijn ook uitdagingen met z'n eigen bekoring. In ieder geval goede reis naar huis en welcome back in Oud-Beijerland !

Jan van Bochove

Dag Jan.
Na alles gelezen te hebben en je foto's te hebben gezien, lijkt het me heerlijk om, ondanks het koude en regenachtige weer hier, weer thuis nieuwe energie te tanken voor de volgende episode.
Geniet ervan. Goede thuisreis.

Hamba