www.janbakker.reismee.nl

Anders dan de geit van dokter Sanders

Geachte lezers,

Het is hier natuurlijk niet de plaats om details over mijn werk te vertellen, behalve heel algemene zaken; er zijn al machines gearriveerd er is al wat meer personeel,meerdere machines van allerlei kanten zijn onderweg, Niets ga ik schrijven over politiek, geen kwaads ook over dit land, zo ook van geen enkele ander land.. toch beloofde ik een report, welnu lees dan verder.

Hier gaat alles anders dan waar ter wereld.

Met de regelmaat van de klok staat hier het leven stil en dat meermaals per dag. Het gebeurt zo weinig mogelijk doch soms moet ik naar de supermarkt in een stad. Ik stond daar dus aan de kassatoen er onverwacht een zoemer ging. Twee man Security namde plaats in van de 6 of 7 kassiers, die achter een deurtje bij de entree in een zaaltje verdwenen voor gebed. Daar stond ik met 2 producten die ik me had aangeschaft, het geld was in mijn hand om het te geven en dan precies op dat moment loopt die man weg. Ik vroeg na 10 minuten aan de security met handen en voeten, hhhoe lang... ? en toonde hem de 2 dingen. Hij wees op zijn horloge een tijdspad aan van nu nog iets meer dan een half uur. Ik gebaarde...ik ga het terug leggen. K begreep alleen dit uit zijn gedrag: no way, blijf, niet bewegen. Ik heb het gelaten voor wat het was en bleef wachten. Ja, problemen zitten in een klein hoekje dat zag ik aan zijn face...en de anderen die ook aan de kassa's stonden, een man of 20 of wel meer, ook gesluierde vrouwen, ze stonden als beelden.

Op een avond, langer geleden al, gedurende een wandeling in een stad(niet Jeddah) naar een restaurant had ik dergelijks al eerder opgemerkt; op straat stoppen de mensen plots met bewegen, sommigen zitten in hun auto, anderen staan tegen de muur in schaduw plekken., ik dacht alles dicht vanavond? Zoeken, zoeken en overal stonden de mensen voor de shops waavande luiken naar beneden waren. Later, en bij navraag werd me alles duidelijk. Gedurende prayer time is een Moslim in de moskee en indien niet houdt hij zich aan regels. Onwetend doe ik nog steeds dingen tegen locale regels en alleen omdat ik buitenlander ben laat men mij en ook de religieuze politie houdt het bij mij observeren alleen.

Bepaalde dingen moet je dus als buitenlander echt niet doen: gedurende ramadan eten op straat, je op het dak van een (je) huis laten zien. Wat dat laatste betreft, heb ik het weer vooral niet over Jeddah waar ik maar soms mijn hoofd boven water steek. Jeddah is modern in vergelijking tot waar ik leef. In mijn dorp leeft men naar het uitwendige, behalve auto's en mobiles, als in oeroude tijden!

Leuk om achteraf te horen wat er vooraf ging aan de totstandkoming van een heushuurcontract voor ons huis hier in het dorp...(500 km van Jeddah), een voor mij onleesbaar document vanzelfsprekend, opgemaakt door een heuse schrijver, die vooraf betaald wenste te worden. Luister, de house owner is politie agent een echte Arabier. Hij heeft alle buren in de straat vooraf toestemming gevraagd of hij zijn huis aan onsmocht verhuren. De man respecteert me merk ik, hij kijkt respectvol naar me, want praten met hem lukt alleen via mijn assistent.

  • Als politieman zei hij pas want ik zie hem regelmatig,...als je een probleem hebt hier in t dorp, simpel geef een belletje...(...)
  • Met klem adviseerde hij.. ga dus niet op het dak.

Het hele dorp weet het als je hier iets doet, een gast hebt etc.; de politie volgde een gast door het hele dorp toen ie op zoek was naar ons huis. Omdat de man zich erg ongemakkelijk begon te voelen belde hij ons op om hem dan maar van een benzine station op te pikken.

Inmiddels staat er 20.000 km op de teller van mijn auto, dan heb je wat gezien, een keer of 8 dwars door het land. Nog één keer(?) iets over onderweg. Vandaag heeft men mij door Jeddah gereden...het rijgedrag waaraan ik me erger nu opnieuw meegemaakt van heel dichtbij. Ik heb er geen woorden voor.Over zo'n reis dwars door het land? k zal het deze week schrijven. Ik weet de titel al: Mario Bross :-) tot later!

Reacties

Reacties

Paul en Josien

Ha Jan,
Bedankt voor je verhaal. Wij kunnen ons er nauwelijks een voorstelling van maken. Heel interessant om te lezen!
Alle goeds van ons.

Hans Hoek

Jan,ik snap niet hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt jo,alleen als ik er aan denk zou het zweet.me van alle kanten uitbreken,maar er zijn gelukkig mensen ,die dat op de een of andere manier kunnen runnen,en tot dat elite korps hoor jij kennelijk groet Hans en Addie

Jan van Bochove

Dag Jan,

Je wordt zo nog een expert in culturele aangelegenheden. Leuke wederwaardigheden.
Houd ons op de hoogte, interessant om te lezen.

Groeten uit Oud-Beijerland

gogo

he pa..
vandaag uit m'n bed gestapt.. toen ging ik naar het toilet.. onderweg wast wel een zooitje maar dan zijn we ondertussen gewend.. toen heb ik het brood van mijn vent gesmeerd (kkreeg het boterkuipje bijna niet dicht.. pfff!) ik kon m'n vent ook nog eens niet uitzwaaien want ik moest naar de wc..toen heb ik ff gedoucht en me aangekleed, toen vergat ik bijna m'n deo.. toen heb ik m'n avondeten klaargemaakt en ben ik naar m'n werk gescheurd..das maar 23km he maar toch.. na m'n werk hebben we met de buren uit het portiek ff lkkr gekletst en net las ik je avontuur.. kortom : dagje ruilen? hehehe :P
zet m op hoor xxgogo

Andrea van de Veerdonk

Hoi Jan,

Leuk om te lezen over je ervaringen. Een wereld waar ik me nauwelijks een voorstelling van kan maken... je schrijft met voldoende humor om de indruk te hebben dat jij je er prima kan redden. Dat doet niet iedereen je na denk ik. Groetjes en veel succes Andrea en Jim

martijn vogels

Jan,
leuk om te zien ,maar kun je er ook fietsen?

ed en harmke

Hoi Jan,
We vinden het hartstikke om je verhalen te lezen, heel bijzonder wat je allemaal meemaakt. Respect!
groeten
Ed en harmke

Pa

Lieve, je moet net voor zijn vertrek als zijn brood nog niet gedaan is op de wc gaan. Snap nou es wat! Je vader.

gogo

wat een levenservaring toch weer.. :) ik moet nog veel leren..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba