www.janbakker.reismee.nl

Opnieuw naar de oostkust

Hoe ga ik het kort kunnen houden! Laat me proberen met een paar anekdotes:

Autorijden hier is een soort koorddansen. Keren op de rijksweg is heel gewoon. Dat is veiliger dan achteruitrijden. Want zulke bestuurders staan dan om beurten linksom en rechtsom dwars op de rijbaan. Ik zit te denken nu, zou niemand achteruit kunnen rijden of zijn het alleen de ultieme onnozelaars die naast het onvermogen om een auto te besturen het in hun hoofd halen om te stoppen op de rijksweg en niet gewoon bij de volgende afrit gaan keren? Vandaag zag ik zelfs een trekker oplegger (zwaar geladen!) alle 3 de banen naar het oosten gebruiken om te keren om vervolgens tegen de richting (westelijk) terug te rijden naar de gemiste afslag. Daar moet zo'n mongool dan opnieuw een soort keren. Op het stukje rijden van 600 km vandaag zag ik vijf trucks op hun kant liggen OP de rijksweg. Bij één van die omgeslagen voertuigen waren ze met een sjofel aan het proberen om de truck weer op zijn wielen te krijgen. Niets was afgezet, het was bizar. Een stukje verderop lagen een grote truck en 2 kleinere allemaal op hun zij. Lading overal en zo te zien net gebeurd.

Sommigen die met pech komen te staan doen wel wat voor hun safety; k zag een man kromgebukt zeulen met een rotsblok die hij net van de grond kon houden, hij was op de rijbaan en ik dacht ziet zo'n man echt niet dat hier alleen auto's voorbij snorren en geen kamelen, doch hij was blijkbaar juist op zijn bestemming. Hij legde dat rotsblok midden op het rechterbaanvak, voor zijn veiligheid blijkbaar, want zijn wagen stond op de vluchtstrook met een lekke band. Eigenlijk zag ik nog nimmer een gevarendriehoek staan bij een pech onderweg. Wel reservewielen, grote brandblussers en nu dus ook een rotsblok, gewoon midden op een rijbaan! Stel je voor dat we dit thuis ook deden, op de HIGHway dus! Dit terwijl hier velen passeren met 180 en harder, sommigen veel harder. De echte hardrijders zitten weliswaar meest op de linkerbaan maar ook rechts inhalend of over de extra vluchtstrook die hier vaak ook links van de weg ligt. Om zoiets op de foto te krijgen moet ik gewoon es stoppen denk ik. Normaal ben je te laat, hoewel mijn fototoestel altijd gereed ligt. Op zulke momenten echter kijk ik liever overal tegelijk en in de spiegels en heb beide handen aan het stuur.

Mijn collega is hier dus in het hospitaal beland. Hij is gewoon van de weg gereden door een grote GMC jeep die na een inhaal manoeuvre te vroeg naar zijn rijbaan terug kwam. Dit soort ellende is me tot nu toe bespaard gebleven. Een ongeluk zit hier wel in een heel klein hoekje, ze wisselen hier rats roets van rijbaan zonder te kijken, dus ben ik steeds super alert. Ik heb echt al de vreemdste stunten uitgehaald vanwege bijna ongelukken.

Hoe het me lukte om het hospitaal binnen te komen waar mijn collega verbleef dat zal ik nog wel eens live vertellen J. Het zou niet zo moeilijk zijn geweest als hij beter bij de tijd was geweest en voor een permissie had gezorgd. Dit was dus niet gebeurd en moest ik binnen zien te komen zonder uitnodiging.

Wat nog! O..ja ik heb een uitnodiging voor een heus Arabisch bruiloftsfeest afgezegd vanwege dit hospitaal bezoek. Niet om te missen hadden mannen mij gezegd! Het is zijn vierde vrouw. En dan die oogjes, die blikken... hypocriet? Ik hou het kort: met een aanzekerheidgrenzendewaarschijnlijkheid zou ik dingen meegemaakt hebben die ik thuis niet aan mijn moeder kan vertellen. En ja dan loop je met zo'n verhaal achter je kiezen...(..) vanmorgen bij mijn vertrek uit mijn hotelletje heb ik de zalen gezien waar ze al dagen aan het werk zijn, vloerbedekkingen, turkse stoelen met deels bekleding, het hout met met goudverf, tafels, plekken voor bepaalde dansen..

Voor de 3 e keer ben ik onderweg naar de Perzische golf, een hele oversteek!

Toch in korte tijd bijna 8000 km met die wagen van mij. Heb ik dat verteld? Als je de bak inschakelt dan gaat ie zondergas vlot 90 per uur rijden, gewoon iets verhoogd stationair. Geef je wel gas, knijp dan goed je achterste bij elkaar want er gebeuren vreemde dingen. Het is een truck in luxe wagen uitvoering met een 6 liter motor, 145 bij 2000 tpm. Een tank van een auto, begrenst boven de 200 en gelukkig maar. Off road echter, red ik me alleen met snelheid want helaas is het geen 4 x 4.

In mijn hotelkamertje zit ik niet meer op de grond, ik heb 4 bureaustoelen laten komen en zelfs een klaptafel is er waar we aan eten en waar ik aan werk. Er is nu ook een helper bij mij, hij doet van alles, ook koken. Het kamp is nog in aanbouw, de kantoren ook en de werkplaats is bijna klaar. Allemaal zaken die ik dagelijks naloop, inmiddels gaan we gestaag door met proefboringen. Het is een koorts, iets meemaken vanaf het begin en de dingen zien groeien, constant verbeteringen door kunnen voeren.

Inmiddels is het hier vakantietijd en die duurt 2 maanden. Veel families op de weg met koffers op het dak en koffers in bakjes achteraan gemonteerd zoals bij ons de fietsendrager. Aankomst en vertrek is een bezienswaardigheid. De herrie die ze maken 24/24 is minder als je ligt te slapen.

Zaterdag aan de oostkust hoop ik machines af te nemen. Ze zullen demo's geven en omdat er verder nog geen personeel is zal ik voor driver spelen, ook weer es leuk om te doen voor mij.

Reacties

Reacties

ron

Jan, goedemorgen,

dank voor de updates van jouw avontuur daar. je schetst een goed beeld van het dagelijks leven en dat is leuk en leerzaam om te lezen.
We kijken alweer uit naar je volgende reportage.

Groeten van Ron, Jacoline, Emma, Olivier en Anne-Sophie

Paul en Josien

Ha Jan,

Erg leuk om weer een verhaal van je te lezen!
We krijgen zo enigszins een idee hoe je leeft en wat je zoal doet.
Schrijf zoveel mogelijk op, voor later leuk om terug te lezen. Je maakt wel heel bijzondere dingen mee zeg.
Heel veel succes met alles! We horen graag weer van je.

Veel hartelijke groeten uit Beijerland!
Paul en Josien

gogo en dangle

he pa, je bent natuurlijk altijd te laat om een fotootje te trekken op de high-way omdat je met meer dan 180 km p/u links passeert..
leuk verhaaltje pa, hou je taai!
xx thmr en jp
ps: om thuis te acclimatiseren mag je wel m'n subaru lenen.. :)

Jan van Bochove

Prachtige verhalen Jan, allemaal echt gebeurd ?

Heel veel succes en aanpassingsvermogen daar.

Groeten,

Jan

M.acobs

heb je daar nog een hoofd DT nodig mfjjacobs@msn.com

Ed en harmke

Hoi Jan,
Gefeliciteerd met je verjaardag!! Wordt het vandaag nog gevierd? Dan zal het ook vast wel op een aparte manier gebeuren. Het is zo bijzonder wat je de afgelopen tijd allemaal meemaakt.
groeten
Ed, Harmke, Derk, Coen, Siebe en Sanne

Paul en Josien

Beste Jan,
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!
Bevalt de nieuwe woonruimte goed? Van Margreth horen we regelmatig hoe het je met je gaat. Vanavond zullen we het glas op jou heffen.
Alle goeds!
Paul en Josien

Piet van Leenen

Dat zijn wel aparte belevenissen, leuk om zo te lezen. Succes !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba